Tropische warmte, underwaterlife & een witte kerst - Reisverslag uit Coron, Palawan Province, Filipijnen van Chantal Holla - WaarBenJij.nu Tropische warmte, underwaterlife & een witte kerst - Reisverslag uit Coron, Palawan Province, Filipijnen van Chantal Holla - WaarBenJij.nu

Tropische warmte, underwaterlife & een witte kerst

Blijf op de hoogte en volg Chantal

26 December 2013 | Filipijnen, Coron, Palawan Province

Woensdag 18/12 vanaf Hong Kong rond half 1 geland op Clark wat ten noorden van Manilla ligt. Ik had een enorme klap van de hitte verwacht wanneer ik het vliegtuig uit zou stappen in m'n lange broek, hemdje, korte mouwen shirt, lange mouwen shirt, vest en trui, maar de 30 graden voelden als een warm dekentje waar ik zolang naar uitgekeken had. Vanaf het vliegveld wilde ik met de bus naar Angeles reizen, maar helaas gingen alle bussen alleen naar Manilla en besloot ik voor een taxi te gaan. Door de lonely planet wist ik de prijs en kon ik afdingen en zat ik uiteindelijk voor een scherp prijsje in een Rolls Roys die me naar m'n hostel heeft gereden. De eigenaar van het hostel was Nederlands en kon me een hoop leuke dingetjes vertellen. Zo was het hostel waarin ik verbleef vroeger een fabriek die decoratiestukken voor de Efteling fabriceerde. Ook wees hij mij erop m'n gouden kettinkje af te doen, camera vooral niet mee te nemen en niet meer dan €5 op zak te hebben wanneer ik het stadje Angeles inging om de buurt te verkennen. Buiten de dichtbijgelegen vulkaan om heeft Angeles alleen een seks industrie te bieden waardoor de ervaring om als vrouw daar alleen rond te lopen wat apart was. De Filippino's staarden me aan maar groetten wel heel vriendelijk en beleefd. Van de Filippijnse dames kreeg ik vooral veel jaloerse blikken wat vermoedelijk kwam door mijn extreem witte huid, wat ook hier aanzien geeft. Wat de ervaring vreemd maakte waren de westerse toeristen waar ik absoluut niet mee geassocieerd wilde worden aangezien de oude mannen hier maar op 1 ding uit zijn; jonge dames. Na de ervaring van een jeepney - een verlengde jeep die hier de functie als lijnbus heeft - en de stadsfeer te hebben geproefd ben ik bij een Mexicaans restaurantje gaan eten waar ik voor het eerst sinds ik Nederland heb verlaten weer gehakt (hopelijk) had gegeten.
De volgende dag zou ik eigenlijk een excursie gaan doen naar de vulkaan Mount Pinatubo, maar op advies van de hosteleigenaar heb ik de ver overprijsde toer niet genomen en ben ik het avontuur aangegaan om in 1 dag van Angeles naar Puerta Galera te komen. Om 06:00 opgestaan en de reis begonnen met een tricycle - motor met een overdekte zijspan - van Angeles naar Dau. In het busstation de bus naar Cubao (Manilla) gevonden. In het hectische Manilla aangekomen op een andere bus overgestapt naar Batangas vanwaar ik met een bangka boot rond 3 uur in Sabang te Mindoro aankwam. Bij de pier stond een groepje van ongeveer 20 Filippino's op de arriverende toeristen te wachten waarvan ik verwachtte dat ze heel opdringerig hun hostel of excursie zouden aanbieden, maar in plaats daarvan werd ik heel vriendelijk aangesproken met de vraag of ik nog opzoek was naar een hostel, en toen ik vertelde dat ik al een plekje had werd ik zelfs naar mijn duikschool begeleid. Daar ontmoette ik een Deense master diver in opleiding en later ook de andere instructeurs. Mijn appartement was direct aan het strand en naast de duikschool, ideaal dus! Eenmaal gesetteld ben ik Sabang gaan verkennen door even heerlijk langs het strand te lopen en van de frisse lucht te genieten. Op de weg terug kwam ik de duikinstructeurs tegen die me uitnodigde voor een drankje en een Koreaanse barbecue. Na een gezellig diner ben ik meegegaan naar een kerstfeest van 1 van de resorts daar. Leuk om kennis te maken met de locale bevolking en te ervaren hoe belangrijk kerst voor hen is. Ook kwam ik erachter dat toeristen hier om 2 reden komen; of voor het duiken, of voor de prostitutie. Ook in Sabang lopen prachtige jonge Filippijnse meisjes met een man van 50+ rond, en ik vind het walgelijk om te zien. Maar dat is nu eenmaal de cultuur hier, die ik graag wilde ervaren, en daarbij zijn de ouders ontzettend trots op hun prinsesjes die zo mooi zijn dat iemand daarvoor wilt betalen. De volgende dag begon mijn duikcursus met theorie en in de middag oefeningen in het zwembad. In de avond met 3 mensen van de duikschool gegeten, waaronder een Nederlands stel. Ik wilde een Filippijns gerecht proberen en bestelde sizzling sissig, een gerecht dat geserveerd wordt op een hele hete plaat zodat het eten nog 'sist' op het moment dat je het krijgt. Na het diner bij een strandtentje een drankje gedaan wat heel relaxed was met het uitzicht en geluid van de zee. Zaterdag na de theorie en de oefeningen in het zwembad voor het eerst echt gedoken, en wat was dat prachtig. Ik had niet verwacht zoveel mooie dingen onder water te zien, en op mijn tweede duik heb ik zelfs met een schildpad gezwommen. Aan het einde van de middag hangend achteraan een jeepney naar het nabijgelegen Puerto Galera gegaan om informatie te vragen voor het vervolg van mijn reis naar het zuiden van de Filippijnen - wat lastiger schijnt te zijn dan ik had verwacht - en natuurlijk het stadje te verkennen. Op de terugweg onderweg gestopt bij view point restaurant waar ik onder het genot van de ondergaande zon en een prachtig uitzicht het Filippijnse gerecht chicken adobo heb geprobeerd. Terug in Sabang een hoofdmassage genomen en op tijd naar bed om fit te zijn voor mijn laatste dag in Sabang. Na de laatste theorie, alle skills goed te hebben uitgevoerd tijdens de laatste 2 duiken en mijn final exam behaald te hebben met een 9 ben ik officieel een gecertificeerde duiker! Vanaf nu kan ik overal het geweldige leven onder water bekijken en gefascineerd raken door alles wat daar groeit en leeft. Mijn dagen in Sabang waren fantastisch en heb erg genoten van de mooie natuur - zowel boven als onderwater - en van de hartelijke en beleefde mensen die mij allemaal altijd vriendelijk begroette met een "goedendag mevrouw".
Maandag vroeg samen met het Nederlandse stel naar de pier in Puerto Galera gegaan om daar na 1 uur met de boot in Abra de Ilog aan te komen, vanwaar we met een busje 6 uur later in San José - zuid Mindoro - arriveerden. In deze stad 1 nachtje doorgebracht om de volgende ochtend weer vroeg verder te reizen en na een boottocht van 8 uur aan te komen in Coron. Op de boot pufte iedereen van de warmte en ik als echte zonliefhebber zocht juist het zonnetje op en heb daar heerlijk een groot deel van de boottocht doorgebracht. Rond het middaguur werd ik heel schattig wakker gemaakt door 1 van de Filippino's met een bordje rijst en vers gevangen en gebakken visje erop, heerlijk. Deze manier van transport bevalt me veel beter dan een saaie busreis, en dat is maar goed ook want om Coron te verlaten staat weer een boottocht van 12 uur gepland.
Eenmaal in Coron aangekomen eerst een hotel gezocht en gevonden. Met mijn reisgenoten, een bekende die ons eerder vanaf Sabang naar Coron was afgereisd en nog een dive master gegeten. Bij het diner zijn we gelijk uitgenodigd om de volgende dag te gaan Island hoppen wat ons een ontzettend leuk idee leek. Eerst kerstdag begon heel relaxed op de boot naar echt een prachtig stuk natuur, zoiets waarmee Coron gepromoot wordt in de reisgidsen, hier aangelegd en na een klein bergje overgeklommen te hebben kwamen bij een ingesloten meer. Weer terug op de boot doorgevaren naar de eerste duikbestemming en vervolgens naar een onbewoond eilandje waar we in nipa-hutjes een uitgebreide Filippijnse lunch meester hebben gemaakt. Nog nooit eerder heb ik zulke grote gamba's gezien en geproefd, zulk lekker fruit gegeten en ook de locale gerechten waren hemels. Na de lunch nog een keer gedoken en na een perfecte dag Island hoppen teruggevaren om na een douche naar het luxe Asia Grand View hotel te gaan voor een kerstdiner. Buiten lekkere cocktails en een heerlijk hoofdgerecht van gamba's werden we de hele avond entertained door Marie en Jimmy die de hele avond voor ons gezongen hebben. Ook waren er acts van de werknemers die oa de Filippijnse volksdans lieten zien en werden er kerstcadeautjes verdeeld onder de gasten; en om deze kerstdag nog perfecter te maken was ik de gelukkige om het geweldige cadeau van 1 uur full-body massage in ontvangst te mogen nemen. Gelukkig had ik echt een kerstgevoel door alle lieve mensen en hartelijke kerstwensen, de lekkere maaltijd (ook al is het Filippijnse eten iedere avond heerlijk) en kerstkaart en cadeaus!
Tweede kerstdag geprobeerd uit te slapen - om 08:15 wakker worden ipv 06:00 - en een zalige kerstbrunch aan het water gegeten. In de middaghitte de 744 treden van Mount Tapyas beklommen en vanaf het viewpoint beloond met het uitzicht over de omliggende eilandjes. Einde middag in een van de tropische hutjes in het Asia grand view hotel in slaap gevallen van de relaxende massage. Straks gaan we naar de hotsprings, wat meertjes zijn waarvan het water 34 en 40 graden heet is!
Morgen nog een volle dag van 3 duiken op het programma, en deze keer ga ik voor het eerst wrakken bekijken...spannend! Zaterdagochtend zal ik vroeg met de boot naar Puerto Princessa vertrekken voor mijn laatste paar dagen in de Filippijnen; met als hoogtepunt oud&nieuw op Boracay!

  • 29 December 2013 - 07:24

    Carla Keijzer:

    Lieve Chantal.
    Wat zal jij een mooie herrinering hebben aan deze tijd,lieverd geniet ervan.
    Ik neem mijn petje voor je af wat jij allemaal onderneemt.
    Hoop de verhalen van jouw reiservaring leter te Mogen horen.

    Lieverd een dike kus en tot horens Oma

  • 30 December 2013 - 16:08

    Mama:

    Lieve Chantal,
    Heel veel plezier in Boracay op een geweldig mooi eiland. De mooiste van de wereld schijnt? Maar dat kan jij ons straks vertellen.
    Hele fijne oudjaars avond, en dat het een geweldig feest zal zijn.

    Liefs van papa Kelvin en mama
Chantal

Actief sinds 20 Aug. 2013
Verslag gelezen: 566
Totaal aantal bezoekers 9140

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2013 - 30 Januari 2014

Exchange Shanghai

18 December 2013 - 30 Januari 2014

Backpacken door Zuidoost-Azië

Landen bezocht: